Mathias' rejsedagbog

Jeg hedder Mathias og her i min dagbog vil jeg skrive om mine oplevelser på rejsen til New Zealand.

13.11.2005

I dag da vi vågnede sad vi i flyveren Jeg havde sovet forfærdeligt, jeg vågnede hele tiden om natten. Det tog ½ time at flyve til København. Så fløj vi 10½ time til Bangkok som ligger i Thailand. Da vi landede i Bangkok så vi nogle militærfly og en gul helikopter og et fly med et næb på haleroret. Lige nu sidder vi i launchen og drikker cola og spiser is og venter på at en dame kommer og henter os, så vi kan flyve de sidste 13½ time med en jumbojet til Sydney og så til det vi alle sammen har ventet på, nemlig Auckland som ligger i New Zealand.

14.11.2005

Da vi landede i New Zealand tog vi først vores tasker og så ringede vi til Apollo. Apollo er dem vi lejer en autocamper af. Der kom en dame og hentede os. Hun kørte os til Apollo, hvor vi fik vores camper. Det var sejt, fordi den var helt ny. Vi puttede taskerne ind i camperen og kørte til en campingplads, hvor vi skulle sove.

15.11.2005

Da jeg vågnede var min familie allerede vågen. De gjorde klar til vi skulle afsted. Da vi spiste morgenmad kræsede mange fugle omkring os. Der lå nogle fjer på jorden og nogle ænder stod ved fjerene og så kaldte vi dem dræber ænderne. Nå men vi skulle videre. Vi kørte nord på, fordi vi ville starte turen fra den nordligste spids.

16.11.2005

Da jeg vågnede var det tidligt. Ja så tidligt at fuglene ikke en gang var vågnet. Men jeg faldt i søvn igen. Nå men vi skulle videre og vi kørte ud til spidsen af New Zealand. Der stod et fyrtårn, det var flot. Og så kørte vi ud til at træ med en udskåret trappe. Der var en souveniershop og der fik mig og min bror en halskæde.

17.11.2005

Idag var det Niklas' fødselsdag. Han fik 3 gaver. Den første var et bogmærke, den anden var en mp3 afspiller wouw og den tredje var nogle dollars. Så gik vi en tur. Vi kom i en park og der var et tropehus med bregner. Så gik vi ned på havnen. Der spillede vi skak. Det kom til at stå 1-1 mellem mig og Niklas.

18.11.2005

Vi startede dagen med at spise morgenmad og der fik vi en kakao, der smagte som chokoladeis. Så pakkede vi sammen og kørte. På motorvejen sad vi i kø. Ååååh det var et mareridt. Men vi kom over det. Jeg mærkede ikke ret meget på grund af, at jeg tog mig en skraber. Vi kom til en by, hvor der var to huse, det ene var et hundehovede og det andet var et fårehovede.

19.11.2005

I dag var vi ude og se på mudpoles og en af dem hed hells gate. Det stank. Bagefter var vi i en by, der var begravet af et jordskælv. Det var spændende. Om aftenen var vi i en stamme-by. Ved porten kom 2 krigere ud. Den ene gave en gave til vores høvding. han dansede en sjov dans, men vi måtte ikke grine. Så kom vi ind i deres by, den var sej.

20.11.2005

Jo først var vi ude og se en geyser gå i udbrud. Det varede op til 5 minutter. Den kunne komme op på 30 m, men det gjorde den ikke idag.
Så var vi ude og køre med en slags kælke med styr. Det var nedern første gang. Jeg fik en skåd-kælk, derfor blev jeg overhalet af en gammel mand. Men anden gang gik det suverænt.

21.11.2005

Det var en sjov dag. Først så vi et stort vandfald, det var flot. Så skulle vi ud og sejle, men først skulle vi vente ½ time, fordi de ikke var klar. Så derfor blev vi angrebet af en sort svane. jeg fik et chock, da den kom løbende hen mod os. Endelig skulle vi ud og sejle. Jeg fik lov til at styre skibet. Niklas håbede det blev regnvejr, og det blev det. I morgen er det min fødselsdag.

22.11.2005

Juhuuu endelig er det min fødselsdag. Jeg fik 4 gode gaver. Den første var en mp3-spiller, den anden var en kiwi figur, den tredje var et bogmærke og den fjerde var nogle dollars. 50 røde rejer.
Så skulle vi ud og gå i byen. Først skinnede solen, så regnede det, så skinnede solen og så regnede det osv.osv. og sådan blev det ved resten af dagen. Men det var bestemt ikke mig, der havde været slem.

23.11.2005

I dag så vi endnu et vandfald. Det var stort, flot og facinerende. Så så vi et vanddyr-show med en delfin, der drillede. Så kom der en søløve, og den sværgede, at den ikke ville drille. Bagefter bad den til søløveguden om at det blev godt vejr. Den kunne også tre forskellige sprog : kiwi, moiri og sydafrikansk.
Jeg fik taget et billede, hvor jeg sad med en pingvin.

24.11.2005

I nat lød der en sirene, og ingen af os vidste, hvad den betød. I dag skulle vi se nogle orme, som kunne lyse i mørke. De var der ikke. Der var mange får og køer og, der var et lam, der var kommet på den anden side af hegnet. Min far prøvede at jage den hen til en låge og lukke den ind til de andre får, men det mislykkedes.
Lige nu er vi på en campingplads tæt på Isengaard.

25.11.2005

I dag så vi Helms Kløft, men det var privat ejendom.
Nu bor vi på en campingplads, der er en p-plads. Den ligger tæt på en lufthavn og en motorvej, der larmer.
Vi var også ude i byen, og der så vi en paraply, der var ca. 3-4 m. højd. Der var også nogle damer, der delte Pepsi Max ud - lige vores mærke.
Jeg har også købt det nye pokemonspil, lige hvad jeg ønskede mig, og jeg sparede en masse penge.

26.11.2005

I dag skete der ikke ret meget. Vi var inde på en netcafe, det var meget kedeligt. Da vi var færdige tænkte jeg - ENDELIG.
Så skulle vi ud i byen. Da vi sad og spiste, kom der 2 fugle ind. 2 af de, der arbejdede der, prøvede at fange fuglene og nogle af gæsterne prøvede at hjælpe dem, men de måtte alle give op.
Så var vi ude og køre med en doppeltdækkerbus, vi sad øverst og forrest.

27.11.2005

I dag skulle vi tidligt op. Da jeg vågnede var der ½ time til vi skulle afsted.
Vi sejlede med en færge i 3 timer. Der var en lille pige ombord, der grinede selv om der ikke var noget at grine af. Hendes grinen var så pivende, at man fik ondt i ørene.
Nu er vi på sydøen. Så skulle vi finde en campingplads og mig og Niklas var trætte.

28.11.2005

I dag var vi på den nordlige del af sydøen. Vi gik imellem en masse køer og, der var en masse "ko-namnammer". Der var også en ko, der havde dårlig mave.
Vi var også ude på et lookout, der var en fugl, der lød mekanisk.
På campingpladsen var vi nær en strand, som vi fandt en slags sneglehuse på. Om aftenen gik vi en tur ned til stranden, og der fandt jeg en skal fra et søpindsvin.

29.11.2005

Vi kørte langt idag. Ikke bare langt, men mega langt.
Vi så en bil, der var kørt meget forkert (ned af bjergskråningen).
Til frokost spiste vi i en cafe, hvor der var mange forskellige save.
Vi så også en sælkoloni. Det var helt utroligt at se dem i det fri.
Nu er vi på en campingplads med svømmingpool omme bag ved os.

30.11.2005

I dag skete der ikke ret meget, det var nemlig slap-af-dag.
Vi var i byen, den var kedelig, men vi købte biletter til at komme ud og se hvaler - wouw.
Til frokost fik vi pizza, det smagte ikke ret godt.
Nå men senere fik vi tre venner, der snakkede engelsk. Det sjove er, at vi fik dem alle tre på legepladsen. Den første hed Alexander, den anden vidste vi ikke hvad hed og, den tredje hed Sid.

01.12.2005

I dag er det den første december. Da jeg vågnede fandt jeg ud af, at der var lavet en aftale, der gik ud på, at mig og Niklas måtte se tv til morgenmaden.
Nå men vi skulle ud og se hvaler, og vi var heldige, vi så hvaler og de viste deres haler. Det var utroligt at se to hvaler.
Vi var igen i byen og købte biletter til at se delfiner.

02.12.2005

I dag skulle vi ud og se delfiner. Jeg var meget spændt. Da vi kom derhen skulle vi lige have noget at vide, og derfor så vi en lille film, der handlede om regler.
Da vi kom ombord fandt vi nogle sæder. Da vi sejlede gik der lidt tid og endelig fandt vi nogle delfiner. Det var utroligt at se dem.

03.12.2005

I dag så vi en militærparade med skotter, der spillede på sækkepiber og trommer. Inde på domkirkepladsen holdt borgmesteren tale, og der var en militærudstilling med kampvogne, lastbiler og militærgrej.
Så kørte vi en tur med sporvogn. Bagefter gik vi på markedsplads, hvor vi så en mand klædt ud som en statue.
Så gik vi videre. På vejen så vi en mand med en hund, der kørte på motordrevet skateboard.
Så tog vi med endnu en sporvogn hen til parken, hvor vi så en sækkepibekonkurrence.
Så så vi en båd, man kunne sejle med, og den tog vi en tur med.
Da vi kom i land igen, købte vi billetter til biografen. Vi skulle ind og se Harry Potter. Den var virkelig god.

04.12.2005

I dag var vi inde på det gamle universitet. Det lignede noget fra Harry Potter, altså en troldmandsskole.
Vi var også ude og sejle i kano, det var noget være vandpjaskeri, men vi sejlede i botanisk have.
Jeg hilste på den levende statue. Der var nogle store piger, der syntes, at han var skræmmende. De gik lige forbi ham, og pludselig bevægede han sig.

05.12.2005

I dag skete der ikke så meget. Først kørte vi hen til Apollo og fik camperen vasket. Ikke så spændene, men det gjorde vi.
Så fik vi frokost. Det var nogle sandwich, min smagte af pizza.
Vi kørte videre. Da vi havde kørt i lidt tid parkerede vi ved en kirke, en fin lille kirke. Der var en bjergsø lige ved siden af kirken.

06.12.2005

I dag var vi henne ved et bjerg, der hedder Mt. Cook. Tæt derved på en bakke er der en stor gravsten for nogle folk, der besteg Mt. Cook.
Om aftenen skulle vi ud og se pingviner - yellow eyed penguins og blue penguins. Ved de blå måtte vi ikke tage billeder, men det måtte vi godt ved yellow eyed penguins.

07.12.2005

I dag så vi nogle sten, der var runde. De kom fra undergrunden, men vi fik at vide, at vi ikke måtte stå på dem.
Vi skulle også ud og se sæler og pingviner. Sælerne så vi, men ingen pingviner. Vi kom åbenbart for tidligt. Øv. Nå men man kan heller ikke være heldig hver gang, vi så også mange igår.

08.12.2005

I dag var vi ude og se verdens stejleste gade. En god træning til Tour de France, den var altså meget stejl.
Så var vi ude i byen, det var ikke særlig spændende, vi var bare ude og se butikker.
Ellers var vi bare hjemme og slappe af. Jeg spillede computer. Nå ja, jeg lærte også at lave en julestjerne.

09.12.2005

I dag skete der ikke så meget. Vi skulle ud og se albatrosser, det var ikke så spændende. Vi så to, der lå lige så stille.
Så skulle vi ind og se et gammelt fort med en kæmpe stor kanon.
Så kørte vi videre.
Vi gik også ud til et fyrtårn, der var langt at gå.
Nå ja i dag havde en ny film, som hedder Narnia præmiere. Den lyder ret spændende. Jeg ved ikke, om der er kommet reklamer for den i Danmark.

10.12.2005

I dag skulle vi ud og se vandfald - 2 forskellige. Det var ret flot, men for at komme derhen skulle vi igennem en regnskov, der var i hvert fald frodigt.
Vi skulle også ud og se en forstenet skov. Der var ikke så mange træer tilbage, det var en meget gammel skov.
Vi var også på den sydligste del af sydøen.

11.12.2005

I dag skulle vi ud i en by, der var lukket - meget kedeligt.
Men vi fandt da en netcafe, hvor vi sad i ca. 1 time. Det var også meget kedeligt, men de havde tænkt på dem, der skulle vente, derfor havde de et tv og sådan underholdt Niklas og mig os.
Vi skulle også ind og se Narnia, den var virkelig spændende.

12.12.2005

Det var ikke så sjovt idag. vi skulle ordne det ene hjul.
I mellemtiden var vi inde i byen for at købe julegaver til hinanden. Det var ret sjovt. Mig og min far så et par gange Niklas og min mor, og så gemte vi os. Ca. kl. 12 var bilen færdig.
Vi så også en gammel hængebro. Den så lidt rusten ud, men den holdt jo, sådan da.

13.12.2005

I dag skete der ikke særlig meget. Vi var ude og se glowworms, nå ja I ved jo ikke, hvad det er. Det er små larver, der lyser. De er på størrelse med en tændstik.
Vi skulle ind i en grotte for at se dem. Vi så rigtig mange, men vi måtte ikke tage billeder. Det var ellers ærgeligt, det var som en evig nattehimmel, så smukt var det. De var som levende stjerner.

14.12.2005

I dag skulle vi ud på en heldags tur. Klokken 6 skulle vi op. Vi skulle køre med bus i 2½ time.
Så kom vi ud til en by, hvor vi skulle ud og sejle. Men først skulle vi vente ½ time.
Min mor havde tænkt, at vi skulle ud i byen, men den så kedelig ud.
Nu skulle vi ud og sejle, det var sjovt .
Der var en dum japaner om bord. Mig og Niklas sad lige så stille og spillede gameboy, og så kom han, en voksen mand, og slog vores hoveder sammen og grinte.

15.12.2005

I dag var vi ude på 2 lookout'er. De var meget flotte, rigtig meget flotte.
Vi var også ude i byen, der købte jeg en troldmandsbog.
Vi var også ude i et sjovt sted, hvor vi var inde i en kæmpe stor labyrint. Den var svær at finde rundt i. Først skulle man finde 4 tårne, og bagefter skulle man finde udgangen.
Der var også et sjovt rum.

16.12.2005

I dag skulle vi ud og se Blue Pools. De var mere grønne end blå.
Vi skulle gå på en rigtig gyngebro for at komme over til de Blue Pools.
Vi så også nogle vandfald, hvor jeg fandt en hule, men jeg gik ikke ind i den, for jeg vidste ikke, hvor lang den var. Der var også meget mørkt i den. Vandfaldet var meget smukt.
Nu har min mor fundet en campingplads i regnskoven.

17.12.2005

I dag var vi oppe på en gletcher, men for at komme derop skulle vi flyve med en helikopter.
Vi var også ude i en westernby, hvor vi kørte med et gammelt lokomotiv. Det var sjovt, og vi gravede efter guld, rigtigt guld. Vi fandt alle noget og fik det i en lille bitte flaske hver.
Det var en meget sjov dag.

18.12.2005

I dag skete der ikke særlig meget.
Vi skulle ud og se nogle pandekageklipper, det lignede nemlig en masse pandekager i 1000 vis stablet oven på hinanden. Det var ret sejt.
Der var også nogle små huler. De små huler kunne være meget seje, hvis der var fuglereder.
Vi skulle køre meget langt - ca. 4½ time.

19.12.2005

I dag var vi ude i byen. Der så vi en bil med to forender, to rat og fire forlygter.
Vi gik også ind i en lille gade, hvor vi så nogle bamser, der så ud til, at de ville stikke af. Det var ret sejt og specielt.
Vi blev tørstige og gik over til det gamle universitet, hvor vi fik noget at drikke.

20.12.2005

I dag skete der ikke særlig meget.
Vi var ude i et eksperimentarium. Det var ikke særlig spændende. Vi spillede også minigolf i mørke. Det var heller ikke særlig sjovt.
Men vi prøvede også noget meget sjovt, nemlig Laser Game !
Det er, hvor man får en dragt og en pistol og bliver lukket ind i et rum med en masse vægge og dækninger. Det var rigtig sjovt.

21.12.2005

I dag var vi på et antarktisk museum. Det var meget spændende. Vi prøvede at være der i en snestorm. Det var meget koldt.
Vi så også Scott's base, det var også meget sjovt.
Vi prøvede også en Häggie, det er sådan en, de kører med. Den kunne flyde, selv om den var meget stor og tung. Den kunne også køre op af stejle bakker.
Vi var også et sted, hvor man kunne se dyr. Næsten alle gik frit rundt. Det var meget sjovt. Vi så også kiwier.

Julen 2005

Lille juleaftensdag kom vi over på nordøen, hvor vi skulle være hos en familie. De var meget søde.
Deres dreng hed Thomas, pigen hed Rebecca, moren hed Liz, faren hed Andrew. Deres fætter og morfar var der også. Fætteren hed Taylor og morfaren hed John og hans kæreste hed Judith.
Nå men det var et flot hus.
Juleaften var anderledes i år. Der skete heller ikke så meget. Vi hyggede næsten kun i dag. Men vi kom også ud og svømme, og vi fik også is.
Efter aftensmaden lærte vi dem et nyt spil - pakkespil. Det var sjovt.
Vi kom også ud og se et hus, der var overpyntet med lys. Vi fik også hængt et par julesokker op. Det var lidt mærkeligt at få Fish and Chips til aftensmad.
Første juledag blev jeg vækket af børnene, fordi de ikke ville åbne deres sokker uden os. Santa havde åbenbart været der.
Nå men vi fik en hurtig morgenmad, og så skulle vi i kirke. Det var noget mere sjovt i New Zealand end i Danmark, synes jeg.
Så kørte vi hjem og åbnede gaver. Det tog en hel krig.
Endelig var vi færdige, og så skulle vi spise.
Anden juledag var vi ude i en park. Der var også nogle aktiviteter, hvor man skulle klatre. Jeg prøvede 4 ud af 6. En af dem tøvede selv de unge drenge med, der skulle man springe ud efter en stang oppe fra 12 m højde, og jeg sprang.
Ellers skete der ikke så meget. Vi gik ned til en flod og, vi fik en god is.
Den 27. skete der ikke så meget. Vi skulle sige farvel til familien, det var surt.
Nå men mig og Niklas fik en bamse med årstal på, den var sød.
Nå men vi skulle videre.
Vi kørte igennem en ørken, og der var 3 vulkaner, men jeg så dem ikke, for jeg sov nemlig. Jeg havde heller ikke sovet så meget hos familien.

28.12.2005

I dag skete der ikke så meget. Vi skulle køre videre, og det var langt at køre.
Men der var også noget meget spændende i dag. Vi så nemlig Hobbiton. Det er noget fra Ringenes Herre, det er der Frodo kommer fra. Det var meget spændende og sejt.
Da vi kørte hjem med bus viste de og nogle billeder, hvor en dreng frier til en pige foran Frodos hus.

29.12.2005

I dag skete der ikke noget. Vi var ikke ude og se noget. Vi kørte sådan set bare hele dagen. Altså en meget kedelig dag.
I morgen skal vi forlade autocamperen, så derfor er vi begyndet at pakke sammen og smide det ud, vi ikke har brug for og det, vi ikke gider at have.
Nå men solen skinner, og det er godt vejr.

30.12.2005

I dag afleverede vi autocamperen. Så kom der en taxi og hentede os og kørte os hen til et hotel.
Så gik vi en tur i den største by i New Zealand, nemlig Auckland, men det er ikke hovedstaden.
Nå men vi kom op i Sky Tower, et kæmpe tårn, og der kunne man sky jumpe oppe fra 190 m højde, men det var ikke bungi jump.
Der var også et sky eye, som kunne zoome helt tæt på de, der gik på jorden, så man kunne se deres solbriller, men der var ingen som pillede næse.

31.12.2005

I dag prøvede vi om vi kunne bestille et bord oppe i Sky Tower. Men det hele var booket op.
Nå men så gik vi ned til havnen for at finde en restaurant, og det gjorde vi. En italiensk restaurant, men man kunne ikke bestille et bord. Så gik vi i et museum om skibe. Det var meget spændende.
Om aftenen gik vi ned til restauranten for at spise. Da vi var færdige prøvede vi, om vi kunne komme ind i en park for at se fyrværkeriet, men der var fyldt op. Nå men så fandt vi et sted med en masse mennesker, og så stillede vi os der og så fyrværkeriet. Det var meget flot.

01.01.2006

I dag skulle vi i Zoo. Det var stort og flot, meget flot. For at komme ind skulle man vise sin kvittering.
Der var en masse dyr, store til små, tykke til slanke. Der var en flodhest, der slog en ordentlig prut. "Blop !" sagde det.
Der var også 2 kæmpe skildpadder, der kunne blive op til 120 år gamle, og de var stadig teanagere, og de var ca. 1 m høje.
Da vi var færdige, tog vi i biografen og så King Kong. Den var god.

02.01.2006

I dag skete der ikke særlig meget.
Vi startede med at bestille bord i Sky Tower til i morgen aften. Det kunne vi godt.
Så gik vi ned til havnen for at sejle med et kapsejladsskib, men det kunne vi ikke, for det blæste for meget. Det var ellers ærgeligt. Men vi fik flyttet vores plads til i morgen.
Så fik mig og Niklas en taxa-cykeltur rundt på havnen, det var sjovt.

03.01.2006

I dag skulle vi ud og sejle i stedet for igår.
Det var rigtig sjovt. Vi skulle sejle kapsejlads, men først skulle vi øve. For eksempel hejse sejlene og den slags, og der sagde en af dem, at vi var legender.
Nu skulle vi sejle kapsejlads og vi vandt 2 ud af 2 løb. Men det var kun på grund af, at vi var med.
Så tog vi hjem til hotellet for at pakke, fordi det er vores sidste dag i New Zealand.